...

BDO dla gastronomii – poznaj swoje obowiązki

BDO w restauracji

BDO dla gastronomii – poznaj swoje obowiązki

W świecie gastronomii, gdzie restauracje, kawiarnie, bary i firmy cateringowe codziennie generują znaczne ilości odpadów, prawidłowe zarządzanie nimi może być wyzwaniem. Co więcej, wiele z tych przedsiębiorstw wciąż nie zdaje sobie sprawy, że muszą zarejestrować się w BDO – systemie zarządzania odpadami prowadzonym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Dlatego jeśli zarządzasz działalnością gastronomiczną, warto sprawdzić, czy Twoja firma wymaga rejestracji w BDO oraz spełnienia innych obowiązków związanych z gospodarowaniem odpadami. Przestrzeganie tych przepisów nie tylko pozwoli uniknąć potencjalnych kar, ale także przyczyni się do ochrony środowiska.

BDO gastronomia – sprawdź, kiedy musisz zgłosić swoją firmę do BDO

Jeśli zarządzasz lokalem gastronomicznym, pewnie zastanawiasz się, czy konieczne jest zgłoszenie firmy do BDO (Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami). Choć obowiązek rejestracji obejmuje większość restauratorów, nie dotyczy on jednak wszystkich. Dlatego, jeśli masz wątpliwości, czy Twoja działalność wymaga takiego wpisu – czytaj dalej.

Rejestr BDO gastronomia oraz związane z nim obowiązki będą konieczne dla Twojego lokalu gastronomicznego, jeśli spełniasz przynajmniej jeden z poniższych warunków.

Jesteś wytwórcą odpadów (z pewnymi wyjątkami)

Każda restauracja, kawiarnia, pizzeria czy punkt fast food generuje odpady, lecz nie wszystkie są zobowiązane do ich ewidencjonowania w BDO.

Aby zweryfikować, czy i Ty musisz spełniać ten obowiązek, zapoznaj się z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzaju i ilości odpadów, dla których nie jest wymagane prowadzenie ewidencji w bazie BDO. Znajdziesz w nim kody BDO dla gastronomii, które pomogą Ci zidentyfikować, jakie rodzaje odpadów musisz ewidencjonować, a które z nich są zwolnione z tego obowiązku pod warunkiem, że nie przekraczają określonych limitów rocznych.

Wprowadzasz produkty w opakowaniach na rynek

Pandemia i związane z nią obostrzenia sprawiły, że serwowanie dań na wynos i dostarczanie ich do klientów stało się powszechne w pizzeriach, restauracjach, kawiarniach i barach szybkiej obsługi. Ten trend utrzymuje się do dziś. W efekcie jednorazowe opakowania są używane w dużo większym stopniu niż jakiś czas temu, co ma istotny wpływ na środowisko.

Minister Klimatu nałożył na restauratorów odpowiedzialność za opakowania wprowadzane do obrotu. Dlatego każdy lokal gastronomiczny oferujący dania na wynos lub dostawę, musi dokonać rejestracji w BDO. Niezależnie od tego, czy są to opakowania plastikowe, szklane, kartonowe, czy biodegradowalne, obowiązek ten dotyczy zarówno dań przygotowanych na miejscu (np. pizza w kartonowym pudełku, catering w tackach, garmażerka pakowana próżniowo), jak i produktów zakupionych od innych dostawców (np. wyroby cukiernicze).

Ważne: Pamiętaj, że zgodnie z dyrektywą SUP od 1 lipca 2024 roku – jeśli oferujesz dania lub napoje na wynos, musisz też umożliwić klientom ich zakup w alternatywnych opakowaniach wielokrotnego użytku.

Wprowadzasz opakowania na rynek

Dotyczy to sytuacji, gdy kupujesz opakowania od zagranicznych dostawców. Jeśli Twoja firma importuje opakowania spoza Polski lub wprowadza na rynek produkty zapakowane przez międzynarodowych producentów, także będziesz musiał zarejestrować się w BDO.

Oferujesz klientom reklamówki

Mowa tu o plastikowych torebkach, które oferujesz klientom za obowiązkową opłatą recyklingową. Jeśli w Twoim lokalu gastronomicznym klienci mają możliwość zakupu reklamówek z tworzywa sztucznego przy zamówieniach na wynos lub dostawie, musisz dokonać ich ewidencji w systemie BDO.

Jak i kiedy uzyskać wpis do BDO w gastronomii?

Wniosek o wpis do rejestru BDO należy złożyć jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Jest to ważne nie tylko z uwagi na uniknięcie kar finansowych, ale również ze względów logistycznych – numer rejestrowy BDO, który uzyskasz, będzie potrzebny m.in do współpracy z firmą zajmującą się odbiorem odpadów – bez niego nie pozbędziesz się legalnie odpadów z firmy. Ponadto zgodnie z ustawą o odpadach, numer ten należy umieszczać na dokumentach dotyczących prowadzonej działalności.

Jak zarejestrować swoją działalność w BDO? Wpisu dokonasz elektronicznie na stronie bdo.mos.gov.pl, logując się przez system login.gov. We wniosku musisz określić profil działalności firmy i rodzaj wytwarzanych odpadów. Możesz to zrobić samodzielnie lub skorzystać z pomocy firmy specjalizującej się we wsparciu przedsiębiorców w temacie gospodarki odpadami. Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy.

Warto wiedzieć! Opłata za wpis do BDO dla gastronomii i innych branż wynosi 100 zł dla mikroprzedsiębiorców i 300 zł dla pozostałych podmiotów. Taka sama kwota obowiązuje jako opłata roczna. Dowiedz się więcej o innych wymaganych opłatach BDO.

 

BDO w gastronomii – poznaj swoje obowiązki

Wiesz już, że musisz dokonać rejestracji w BDO. To jednak tylko pierwszy krok i jeden z obowiązków, jaki spadnie na Ciebie, kiedy jesteś podmiotem wprowadzającym na rynek opakowania i gospodarującym odpadami. O czym jeszcze będziesz musiał pamiętać?

Aktualizacja danych we wniosku BDO,

Uiszczenie opłaty rejestrowej, rocznej oraz innych wymaganych opłat BDO,

Umieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach firmowych,

Prowadzenie ewidencji odpadów,

Uzupełnianie KPO (karty przekazania odpadów),

– Osiągnięcie wymaganego poziomu odzysku (samodzielnie lub przez organizacje odzysku),

– Ewidencja toreb plastikowych i pobieranie opłaty recyklingowej za reklamówki,

– Sporządzanie rocznych sprawozdań BDO,

Pamiętaj, że każda z tych czynności jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania Twojej firmy w zgodzie z przepisami. Niewłaściwe zarządzanie obowiązkami BDO może prowadzić do kar na Twoją firmę i dodatkowych komplikacji.

Dlatego na co dzień dbamy o to, by nasi klienci bez problemu spełniali wymagania związane z BDO. Oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie obsługi BDO, dzięki czemu możesz skoncentrować się na rozwoju swojej działalności, mając pewność, że wszystkie formalności są odpowiednio załatwione

Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO). Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.

Napisz komentarz

Seraphinite AcceleratorBannerText_Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.