BDO a sprzedaż internetowa – kiedy złożyć wniosek?
Otwierając własny biznes w Internecie, z całą pewnością musisz się zmierzyć z długą listą wniosków i zaświadczeń – w końcu zostałeś przedsiębiorcą. Jednak czy podczas tej całej gonitwy pamiętasz, aby sprawdzić, czy prowadzenie Twojego biznesu wymaga złożenia wniosku BDO? Kary za jego brak potrafią być naprawdę wysokie, dlatego warto mieć to na uwadze. Właścicielu sklepu internetowego – dowiedz się, kiedy musisz złożyć wniosek BDO i co się z tym wiąże.
Spis treści
BDO sklep internetowy – kto musi zgłosić się do rejestru Bazy Danych o Odpadach?
Możesz sądzić, że sprzedając towary w sieci, nie wytwarzasz odpadów, ponieważ tylko wprowadzasz na rynek gotowe już produkty. W rzeczywistości jednak to Ty, jako przedsiębiorca odpowiadasz za to, jak są opakowane Twoje wyroby, kiedy trafiają do kupującego i musisz się z tego rozliczyć.
Dlatego, jeśli w Twoim sklepie on-line działa sprzedaż, która wiąże się z wysyłką towarów do klienta, to zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, musisz złożyć wniosek o nadanie numeru rejestrowego w BDO i rozliczać się co roku z opakowań, które za Twoim pośrednictwem trafiają na rynek. Dowiedz się więcej o rejestrze BDO.
Opakowania dla swoich towarów z reguły nabywasz od innych podmiotów, a następnie wprowadzasz je na rynek, wysyłając swoim klientom. Warto wspomnieć, że chodzi o dowolne opakowanie. Towar zapakowany w pudełko firmowe, na które nakleisz tylko samą etykietę, także się do tego zalicza. Najczęściej do zabezpieczenia przesyłek wykorzystuje się kartony, folie stretchowe, koperty bąbelkowe i inne materiały, które mają ochronić produkt przed uszkodzeniem. Jako opakowania traktowane są wszystkie materiały, które zostały użyte do spakowania przesyłki.
Kiedy sprowadzasz towar w opakowaniu z zagranicy i tak gotowy produkt sprzedajesz, nie dodając już nic do niego, wówczas także musisz liczyć się z koniecznością rejestracji w systemie BDO a do Twoich obowiązków należało będzie uiszczenie opłaty produktowej. Jest to rodzaj tzw. ekologicznej opłaty, która jest naliczana i wpłacana w przypadku wprowadzenia na polski rynek produktów w opakowaniach.
Konieczność wpisu do systemu BDO zachodzi także wtedy, gdy zajmujesz się tylko eksportem produktów w opakowaniach. W tym przypadku nie będziesz musiał ponosić opłaty produktowej, ale musisz zadbać o wpis do BDO, z którym wiąże się późniejsze składanie corocznych sprawozdań.
Dodatkowo kiedy zajmujesz się pakowaniem wyrobów, a w Twoim magazynie zalegają na paletach opakowania zbiorcze, przekraczające ilości zwolnione z ewidencji, będziesz także musiał zgłosić się jako wytwórca odpadów. Dowiedź się więcej o ilościach wyłączonych z ewidencji.
Jeśli natomiast prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz jedynie usługi – e-booki, kursy lub inne produkty niematerialne – nie masz wówczas obowiązku rejestrowania się w BDO.
O czym musisz pamiętać, rejestrując się do BDO?
Po wysłaniu wniosku rejestracyjnego, w ciągu 30 dni otrzymasz zaświadczenie wraz z indywidualnym numerem rejestrowym BDO. Znajdziesz je w korespondencji na platformie BDO. Jeśli złożysz go niepoprawnie, będziesz musiał poprawić błędy w terminie, który zostanie wskazany w piśmie. Zazwyczaj masz na to 14 dni. Jesli tego nie dopilnujesz, Twoja sprawa sprawa nie będzie mogła pójść o krok dalej.
Kiedy uzyskasz już numer BDO, pamiętaj, aby go ujawnić, ponieważ za brak umieszczania numeru BDO na dokumentach grożą kary. W obecnym prawie nie ma możliwości określenia, czy sprecyzowania wszystkich rodzajów dokumentów, na których powinien sie on znaleźć. Dlatego powinieneś zadbać o to, aby był widoczny przede wszystkim na fakturach, paragonach i umowach, tak jak NIP czy REGON.
Nie zapomnij ujawnić go także w sprawozdaniach – zwłaszcza tych, które kierujesz do Urzędu Marszałkowskiego. Wielu przedsiębiorców zamieszcza również numer BDO na pieczęci firmowej. Należy jednak pamiętać, że pomimo używania jej na dokumentach firmowych, sama nie stanowi dokumentu.
Długi i zawiły wniosek elektroniczny jest niewiele bardziej intuicyjny, niż jego dawniejszy, papierowy odpowiednik. Warto więc tę kwestię powierzyć specjalistom, dla których jest to codziennością. Dopilnują oni, aby prawidłowo wypełniony wniosek o rejestr w BDO, jak i również coroczne sprawozdania składać w imieniu Twojej firmy.
BDO w sklepie internetowym – jakie opłaty poniesiesz ?
Za zarejestrowanie się do systemu BDO poniesiesz jednorazową opłatę w wysokości 100 zł dla mikroprzedsiębiorców oraz 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców. Oprócz tego obowiązywała Cię będzie roczna opłata BDO. Jest ona taka sama jak koszty rejestracji.
Jeśli zakończysz swoją działalność, która wymagała od Ciebie wpisu do BDO, jesteś zobligowany w ciągu 14 dni złożyć do marszałka województwa elektroniczny wniosek z prośbą o wykreślenie z rejestru BDO. Znajdziesz go w bazie BDO. Pamiętaj, że wykreślenie tak samo jak wpisanie do rejestru, również wiąże się z opłatą skarbową, która wynosi 10 zł. Należy ją wpłacić na konto urzędu miasta w którym znajduje się dany urząd marszałkowski.
BDO e-commerce – wyjątki od reguły
Może się zdarzyć, że wysyłka Twoich towarów odbywa się w systemie droppshipingu. Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli współpracujesz z hurtownią lub firmą logistyczną, która wysyła produkty za Ciebie, wówczas rejestracja BDO może Cię nie dotyczyć. Warto w takim przypadku dokładnie sprawdzić ustalenia, które są zawarte w umowie. Powinien być w niej jasno zaznaczony podmiot, który jest wskazany jako ten odpowiedzialny za opakowania oraz wysyłkę. Sprawdzając takie zapisy wcześniej, możesz uniknąć w przyszłości rozczarowań, kiedy to nagle okaże się, że cała odpowiedzialność za zarejestrowanie firmy w BDO spoczywała na Tobie.
Funkcjonując w systemie droppshipingu z całą pewnością musisz zachować czujność, ponieważ kiedy sprowadzasz towar bezpośrednio z zagranicy, zgodnie z interpretacją urzędów, to Ty ponosisz odpowiedzialność za wprowadzenie opakowania na teren Polski.
Najlepszym wyjściem jest indywidualne podejście do każdego przypadku, dlatego takie zadanie dobrze jest powierzyć specjalistom, którzy zweryfikują, czy dany przedsiębiorca powinien złożyć wniosek BDO.
Sklep internetowy a BDO – obowiązki właścicieli firm na rynku e-commerce
Mogłoby się wydawać, że w teorii BDO to prosta sprawa. W końcu co może być skomplikowanego w rozliczaniu się z odpadów, kiedy trzeba zapisać się do rejestru i złożyć wniosek?
Jednak na co dzień, a zwłaszcza w marcu, kiedy to w połowie miesiąca mija termin składania wniosków BDO za poprzedni rok, te czynności wielu przedsiębiorcom zaczynają przysparzać nowych wątpliwości i problemów.
Podsumujmy więc, o czym musisz pamiętać w związku z koniecznością składania wniosku do Bazy Danych Odpadowych?
- – Dowiedz się, czy Twoja działalność wymaga rejestracji w bazie BDO – jeśli wysyłasz produkty do klientów – zapewne jest to konieczne.
- – Przygotuj się odpowiednio do corocznego składania sprawozdań BDO na temat ilości opakowań, które wprowadziłeś na rynek – w tym celu musisz na bieżąco i rzetelnie prowadzić ewidencję opakowań użytych do wysyłki towarów, opakowań, w których importujesz towary zza granicy lub opakowań, które eksportujesz razem z produktem, jaki sprzedałeś.
- – Pamiętaj o wszystkich niezbędnych opłatach.
- – Koniecznie umieść swój numer BDO na dokumentach firmowych.
- – Kiedy zakończysz działalność, złóż wniosek o wykreślenie swojej firmy z bazy BDO.
Po co to wszystko? Zmiany w gospodarce odpadami i co za tym idzie dodatkowe obowiązki dla właścicieli firm, mają za zadanie ukrócić nieprawidłowości, które występują w zarządzaniu odpadami.
System BDO ma za zadanie kontrolować ilość odpadów i to, co się z nimi później dzieje. Warto, abyś jako przedsiębiorca wiedział, ile odpadów generujesz rocznie przy okazji prowadzenia swojej firmy. Może skłoni Cię to do używania mniejszej ilości plastiku lub zmodyfikowania sposobu, w jaki są pakowane Twoje produkty?