Kto musi się rejestrować w BDO?

Rejestracja BDO

Kto musi się rejestrować w BDO?

Właśnie założyłeś firmę? Gratulacje! Zapewne na starcie masz wiele wątpliwości i nie wiesz,kto musi się rejestrować w BDO? To zrozumiałe, ponieważ Rejestr BDO może być dla wielu nowych przedsiębiorców niemałą zagadką.

A jeśli prowadzisz firmę od jakiegoś czasu i dotąd omijałeś temat BDO szerokim łukiem – warto, abyś doczytał artykuł do końca. Chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości i podpowiemy, kto musi uzyskać wpis do BDO i dlaczego to takie ważne.

Kto musi uzyskać wpis do BDO?

O tym kto musi się rejestrować w BDO decyduje prowadzenie działalności w poszczególnych obszarach i zakresach. Obowiązki te reguluje Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach, a w szczególności artykuł 50. oraz 51. Zachęcamy do bliższego zapoznania się z tymi przepisami!

Rejestr BDO jest prowadzony i aktualizowany przez marszałków województw. Po złożeniu kompletnego wniosku możesz spodziewać się decyzji dotyczącej wpisu w ciągu 30 dni. Po udanej rejestracji w Bazie Danych Odpadowych otrzymasz swój unikalny numer BDO.

Rejestracja BDO kto musi?

Niektóre obszary działalności automatycznie trafiają do rejestru BDO, podczas gdy inne będą wymagały samodzielnego złożenia wniosku przez przedsiębiorcę. Decydującym czynnikiem, tego, kto musi uzyskać wpis do BDO będzie więc zakres działania firmy.

Zapoznaj się z przykładowymi obszarami działalności, które będą wymagały rejestracji w BDO:

  • – Preparaty smarowe, oleje, opony – jeśli wprowadzasz je na rynek krajowy, zajmujesz się eksportem wewnątrzwspólnotowym, recyklingiem i odzyskiem odpadów z tych produktów.
  • – Sprzęt elektryczny/elektroniczny – obejmujący wprowadzanie na rynek, zbiórkę zużytych produktów, organizację recyklingu i innych form odzysku.
  • – Opakowania, produkty w opakowaniach i odpady opakowaniowe – dotyczy to organizacji odzysku, wytwarzania, eksportu i importu.
  • – Baterie, akumulatory.
  • – Motoryzacja – obejmująca stacje demontażu oraz podmioty wprowadzające pojazdy na rynek.
  • – Działalność w zakresie transportu i obrotu odpadami.
  • – Działalność gmin w zakresie utrzymania czystości – dotyczy punktów selektywnej zbiórki odpadów i odbioru odpadów komunalnych.

PAMIĘTAJ! W powyższych przypadkach, aby kontynuować prowadzenie działalności zgodnie z przepisami, potrzebny Ci będzie numer BDO. Jednak to nie koniec. Lista podmiotów, które mają dodatkowe obowiązki związane z gospodarką odpadami, jest znacznie dłuższa i uzależniona od wielu czynników.

Rejestracja BDO – o czym musisz pamiętać?

Jeśli myślisz, że zarządzanie małą firmą zwolni Cię z konieczności rejestracji w BDO, to niestety się mylisz. Wielkość Twojego przedsiębiorstwa nie ma tu znaczenia. Nawet jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, jesteś tym, kto musi się zarejestrować w BDO.

Warto zaznaczyć, że uzyskanie numeru rejestracyjnego (jeśli jest konieczne) powinno być zrealizowane jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Dotyczy to tak samo mniejszych podmiotów, w tym jednoosobowych działalności gospodarczych, które zobowiązane są do prowadzenia ewidencji odpadów – takie jak salony kosmetyczne, warsztaty, gabinety lekarskie czy sklepy.

W praktyce prawie wszystkie firmy, wydające klientom torby na zakupy z tworzyw sztucznych, powinny być zarejestrowane w BDO. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy punkt sprzedaży oferuje klientom wyłącznie lekkie torby na zakupy z tworzyw sztucznych, tzw. zrywki. Wówczas zwalnia go z obowiązku wpisu do rejestru BDO.

Czy można uniknąć rejestracji w BDO?

Zasadniczo, wszyscy producenci odpadów są zobowiązani do rejestracji i składania raportów do BDO. Istnieją jednak pewne zwolnienia, zarówno całkowite, jak i częściowe, związane głównie z mikroprzedsiębiorstwami oraz małymi i średnimi przedsiębiorstwami, które produkują odpady inne niż te niebezpieczne. Sprawdź, kto nie musi rejestrować się w BDO.

Co jeśli nadal masz wątpliwości i nie wiesz, kto musi się zarejestrować w BDO?

System BDO i jego regulacje mogą wydawać się skomplikowane, a brak wiedzy może skutkować dotkliwymi karami administracyjnymi. Jeśli nadal masz wątpliwości dotyczące tego, kto musi uzyskać wpis do BDO, nie pozostawaj sam ze swoimi pytaniami.

Dobra wiadomość? Nie musisz samodzielnie podejmować każdej decyzji. Specjaliści od BDO są dostępni, aby Ci pomóc i zaoszczędzić cenny czas. Z ich pomocą termin 15 marca, kiedy należy złożyć coroczne sprawozdanie BDO, przestanie być problemem, który spędza Ci sen z powiek.

Przekonaj się, że obsługa BDO może być łatwa i przyjemna, o ile zdecydujesz się skorzystać z pomocy profesjonalistów.

 

 

Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO). Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.

Napisz komentarz