Rejestracja BDO – co musisz wiedzieć, kiedy jesteś przedsiębiorcą?

  • Home
  • Blog
  • Porady
  • Rejestracja BDO – co musisz wiedzieć, kiedy jesteś przedsiębiorcą?
Czy rejestracja w BDO jest konieczna?

Rejestracja BDO – co musisz wiedzieć, kiedy jesteś przedsiębiorcą?

Kiedy zbliża się marzec, czyli czas składania sprawozdania BDO, nadal wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy rejestracja BDO jest dla ich firmy koniecznością? Sprawdź, co musisz wiedzieć w zakresie gospodarki odpadami, aby nie być w tyle oraz czuć się bezpiecznie i komfortowo, kiedy prowadzisz własną firmę.

Po co jest rejestr BDO?

System BDO został stworzony, aby móc śledzić los każdego kilograma odpadów. Nie jest to więc tylko statyczny rejestr podmiotów, a sprawuje on dużą rolę podczas kontroli ilości odpadów i tego, co się z nimi dzieje po odebraniu.

Rejestr w BDO to jednak niekiedy dopiero początek obowiązków związanych z generowaniem odpadów, ponieważ każda firma, która wytwarza odpady i chce je przekazać do firmy, która je odbierze, będzie musiała wygenerować także kartę przekazania odpadów oraz na jej podstawie złożyć coroczne sprawozdanie.

Zadaniem rejestru BDO jest znaczące ułatwienie dostępu do wszystkich danych, które są zapisane w systemie przez szereg podmiotów takich, jak marszałek województwa, wójt, burmistrz, prezydent miasta, czy Organy Inspekcji Środowiska. Oznacza to dużo większe możliwości kontrolowania przedsiębiorców w zakresie gospodarki odpadami i w walce z szarą strefą.

Odpady w BDO

Rejestracja BDO – brak świadomości przedsiębiorców

Mimo konieczności rejestracji od 2018 roku nadal wielu firm nie ma w BDO. Aby podlegać obowiązkowemu wpisowi do systemu BDO, wcale nie muszą one zajmować się specjalistyczną działalnością w gospodarce odpadami – tak jednak sądzi wielu przedsiębiorców i nadal nie wie, kto tak naprawdę musi zarejestrować się w BDO.

Powszechnie stosowany skrót BDO to baza danych o gospodarce odpadami, a także o produktach i opakowaniach. W związku z tym w rejestrze powinny znaleźć się zarówno podmioty wprowadzające na rynek produkty, jak i produkty w opakowaniach, ale także same opakowania.

Przepisy są jednak dużo bardziej skomplikowane i na proste pytanie: kto powinien uzyskać wpis w rejestrze BDO, nie ma często jednoznacznej odpowiedzi. Jest to bardzo frustrujące dla wielu przedsiębiorców dlatego, jeśli chcesz przeprowadzić rejestrację swojej firmy szybko i sprawnie, możesz zaoszczędzić swój czas i skorzystać pomocy ekspertów.

Co prawda na stronie BDO znajduje się interaktywny formularz, przez który możesz sprawdzić, czy Twoja firma jest objęta obowiązkiem do rejestru BDO, jednak równolegle istnieje też wiele wyjątków, które komplikują całą sprawę. Dlatego ustalenie, czy Twoja firma ma obowiązek rejestracji w BDO, wymaga przeanalizowania statusu, jaki posiadają wytwarzane w niej odpady. Wiele rzeczy zależy od szczegółów prowadzenia działalności, które pod lupę biorą specjaliści zajmujący się często składaniem wniosków w imieniu przedsiębiorców.

Brak rejestru do BDO utrudni Ci odbiór odpadów

Jeśli nie dokonasz rejestru do BDO swojej działalności – nie będziesz mógł generować kart przekazania odpadów i tym samym pozbyć się odpadów zalegających w Twojej firmie, ponieważ podmiot, który je zabiera, bez karty przekazania odpadów będzie miał związane ręce. Zasada ta dotyczy odpadów innych niż komunalne, czyli tych, które związane są z bytowaniem pracowników.

Wcześniejszy papierowy system ewidencjonowania odpadów pozwalał na zbyt duże nieścisłości, co dawało przedsiębiorcom pole do nadużyć, dlatego rejestr w BDO ma realnie przyczynić się do ochrony środowiska.

Kary za brak BDO – co Ci grozi?

Teoretycznie za brak wpisu do systemu BDO grozi Ci areszt maksymalnie do 30 dni. Jeśli chcesz jednak inaczej wykorzystać swój urlop, lepiej zawczasu zainteresuj się obowiązkami, z których jako przedsiębiorca powinieneś się wywiązać. W praktyce jednak zamiast aresztu powszechnie stosowaną karą jest nakładanie na przedsiębiorców grzywny, która może wynosić nawet do miliona złotych. Pamiętaj, że nieznajomość przepisów nie zwalnia z konieczności ich przestrzegania.

Jeśli jednak sądzisz, że wystarczy jakkolwiek wypełnić wniosek i na dalszym etapie poprawić ewentualne niedociągnięcia – jesteś w błędzie. Złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym także podlega karze grzywny.

Przedsiębiorco, nie daj się zaskoczyć!

Obowiązków, wynikających z systemu BDO jest całkiem sporo, a przepisy z nim związane potrafią być bardzo zawiłe, a niekiedy po prostu niezrozumiałe dla osób zarządzających firmą.

Pamiętaj, że zawsze możesz ułatwić sobie prowadzenie swojej działalności i oddelegować część żmudnych obowiązków profesjonalnej firmie, która załatwi za Ciebie sprawy związane z BDO, abyś mógł skupić się na rzeczach dla siebie istotnych.

Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie obowiązków związanych z Bazą Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO). Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.