Nowa lista odpadów zwolnionych z ewidencji
Od 1 stycznia 2025 r. został zaktualizowany wykaz odpadów, które nie wymagają prowadzenia ewidencji. W porównaniu do poprzedniej listy, zawartej w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z 23 grudnia 2019 r. (Dz. U. 2019 poz. 2531), liczba kodów została zmniejszona z 46 do 41 poprzez usunięcie 5 kodów odpadów niebezpiecznych.
Kogo nadal obowiązuje zwolnienie z ewidencji odpadów, a kto będzie musiał ją prowadzić? Czytaj dalej, by dowiedzieć się, co dokładnie zmienia się od początku 2025 roku i jakie kroki warto podjąć, by dostosować się do nowych regulacji związanych z BDO.
Spis treści
Odpady zwolnione z ewidencji – co zostało usunięte z listy?
Rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska z 5 listopada 2024 r. (Dz. U. 2024 poz. 1644) wprowadza nowe regulacje dostosowujące polskie przepisy do unijnych standardów. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, ewidencja musi obejmować wszystkie rodzaje odpadów niebezpiecznych, co zwiększa kontrolę i przejrzystość w gospodarowaniu nimi.
O tym, kto jest zwolniony z prowadzenia ewidencji odpadów, informuje nowy wykaz odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji. Zawiera on aktualnie 41 pozycji – co oznacza, że dodatkowe rodzaje odpadów zostały objęte obowiązkiem ewidencji.
Które odpady wymagają ewidencji od 2025 roku?
5 kodów odpadów niebezpiecznych, które wcześniej były zwolnione z ewidencji odpadów przy spełnieniu określonych limitów ilościowych, od teraz podlega pełnemu obowiązkowi ewidencji, bez względu na roczną ilość.
Od stycznia 2025 r. obowiązkiem ewidencji objęte są poniższe odpady niebezpieczne:
– 13 02 08* – inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe;
– 15 01 10* – opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone;
– 15 01 11* – opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi;
– 16 02 13* – zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09* do 16 02 12*;
– 16 06 03* – baterie zawierające rtęć.
Wprowadzenie ewidencji dla tych kodów odpadów niebezpiecznych ma na celu zapewnienie lepszej kontroli nad ich wytwarzaniem i utylizacją.
Kto i jak będzie musiał dostosować się do nowych przepisów?
Zmiany najbardziej odczują mali i średni przedsiębiorcy, którzy wytwarzają odpady niebezpieczne. Do końca 2024 r. mogli to robić w ograniczonych ilościach, zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Od początku 2025 r. nowe rozporządzenie może jednak wymagać od nich rejestracji w BDO, prowadzenia uproszczonej lub pełnej ewidencji oraz składania corocznych sprawozdań BDO dotyczących pięciu dodatkowych rodzajów odpadów.
Nowe zasady dotyczą tylko odpadów niebezpiecznych, dlatego nowelizacje mogą objąć np. małe warsztaty samochodowe (odpady olejowe), drobne firmy produkcyjne i usługowe (opakowania po niebezpiecznych substancjach) czy biura (zużyte świetlówki i żarówki).
Warto już teraz sprawdzić, czy Twoja firma znajduje się w tej grupie, aby odpowiednio przygotować się na nadchodzące dodatkowe obowiązki związane z BDO.